Första Flygkåren F1 flygplan - F1 Kamratförening

Go to content

Main menu:

Första Flygkåren F1 flygplan

1929-1931 S 2 Hansa-Brandenburg

Enmotorigt sjöflygplan konstruerat av Heinkelverken i Tyskland. Byggd på licens i Sverige vid Svenska Aero AB, Lidingö. Den första flygplanstypen som tilldelades 1. flygkåren.

 
1929-1933S 5 (A) Hansa 5 Heinkel

 
 
Enmotorigt sjöflygplan konstruerat av Heinkelverken i Tyskland. Byggd på licens i Sverige.
 

 
1931-1933 A 1 Phönix 222 Dront

 
 
Enmotorigt övningsflygplan, konstruerat av Phönix Flügzeugwerke AG.
 
 

1933-1941 S 6 A Fokker CV-E

 
 
Enmotorigt spaningsflygplan konstruerat & tillverkat vid Fokkerfabriken i Holland samt dels byggd på licens.

 
1932-1938: J 6 Jaktfalken
 
 
 
Jaktfalken konstruerades och tillverkades av Svenska Aero.
 
 

1931-1938: J 7 Bristol Bulldog MK IIA
 
 
 
Tillverkare: Bristol Aeroplane Company, Filton, England

 
1935-1938: B 4 Hawker Hart
 
 
 
Hawker Aircraft, CVM Malmen, ASJA Linköping and Götaverken in Göteborg
 
 
1936-1945 P 1 Sparmanjagaren S1A

 
 
 
Enmotorigt övningsflygplan konstruerat & tillverkat av Sparmans flygverkstad, Essingen, Stockholm.


 

 
1937-1945: B 3 Junkers Ju 86
 
 
 
Junkers Ju 86K är ett tyskt bombplan som tillverkades av Junkers Flugzeug und Motorwerke AG . Samtliga B 3 levererades till F 1 Hässlö med start 1936 fram till att tillverkningen avbröts 1941

 

 
 
 

 
1940 TP 5 Junkers Ju 52/3m

 
 
SE-AFA "Svealand" inhyrdes mellan april 1940 och september 1944 och gavs FV-nr 907 samt tilldelades enligt mobiliseringsplanen i december 1940 F 1 i Västerås

 
 
 
 

1940 TP 7 Miles M3A Falcon
 
 
Förband: F1 sedan F8 (FS). Flygplanet var i tjänst från 1940 fram till 1944

 
1944-1946: SAAB B 18A

 
 
Först levererades B 18A till F 1 Hässlö i Västerås som ersättning för B 3 vilka inte längre ansågs klara rollen som bombflygplan

 
 


 
1946-1949: SAAB B 18B
 
 
 
 

1945-1958: Tp 9 Junkers JU 86

 
 
Tp 9 var ett lågvingat transportflygplan tillverkat helt i duraluminium, som flög första gången 1937. Baserades först på F 1 Hässlö men överfördes senare till transportdivisionen på F 7 Såtenäs.

 
1945-1958: Tp 9 Junkers JU 86
 
 
 
 
1948-1953: J 30 Mosquito MK 19
 
 
 
 
De Havilland DH 98 Mosquito kom till Sverige 1948 som nattjaktplan. flygplanen placerades på F 1 Hässlö i Västerås som ersättning för B 3.

 
 

 
 

 
 
 

1954-1973: Tp 83 Pembroke

 
 
Tp 83 var ett transportflygplan som användes till transporter var i tjänst i Flygvapnet 1955-1977.
 

1953-1960: J 33 Venom MK 51

De första exemplaren anlände till F 1 Hässlö i Västerås 1:a divisionens chef Kapten Bengt Flodén landade lördagen den 20 dec 1952 med den första J33:an.


 
 

1959-1967:SAAB J 32B Lansen

F 1 Västerås fick sina första lansen omkring 1959

Helikoptrar
1964-1983: Hkp 3B

 
 

 
1966-1983: SAAB J 35F Draken

Copyright 2017 F1 Kamratförening
Back to content | Back to main menu