Höstens resa sker den 26/9 o då till Järnvägsmuseet i Gävle.
Tidpkt.:08.30, buss avgår 09.00 från Flygande museet.
Pris veteraner 50:- övriga medlemmar 100:-
Betalas till Bg 5025-5447
Två gånger om året anordnar vi endagsresor till intressanta platser både inom och utom Västmanland.
I Fädernas spår för framtidens kunskap
Så var det dags för vår sommarresa som beträddes tisdagen den 4-juni i strålande solsken och i år gick den till Vaxholms Kastell. Vi var 42 entusiastiska personer i bussen upp till Vaxholm. Vid framkomsten anträdde vi färden över med linfärjan vid kajplats 7 till Kastellet. Väl där hälsades vi välkomna av Kastellets intendent som guidade oss genom museet. Fick höra många intressanta detaljer om den magnifika fästningen som i nuvarande form färdigställdes 1863. Men 1877 förflyttades försvaret från Vaxholm till Oxdjupssundet, där Oskar-Fredriksborg uppfördes.
Vaxholms Kastell användes fram till andra världskriget då som utbildningsplats för kustartilleriet. Härefter tog vi oss tillbaka till Vaxholms hamn med linfärjan och därefter en liten promenad till vårt matställe Hamnkrogen som serverade oss en god lunch. Vi går vidare till nästa mål som är kajplats 7 för att på böljande den blå färdas runt i skärgården där vi ser både gamla o nya villor utefter strandkanterna. Så kommer vi fram till Oxdjupssundet med fortet Oskar-Fredriksborg, en imponerad anläggning. En fantastisk skärgårdstur. Vi är tillbaka på kajplats 7 och tar oss till fots till vår buss för vår hemfärd. Vår duktige bussförare tog oss säkert hem till Flygets hus där vi skildes åt. Nu har vi många intryck att ta in tänka över sommaren.
Vi får tacka vår eminente researrangör för trevlig och intressant utflykt.
Ove Berg.
F1 Kamratförening besökte Försvarsmaktens flygdag 2018 anordnad av Luftstridsskolan den 25 augusti på Uppsala garnison.
Lördagen den 25 aug var det dags för årets höstresa. Och som av en händelse hade Försvarsmakten lagt sin flygdag just denna dag! Ett antal av 80 personer hade anmält intresse att åka med, dock fick vi avbokning i sista stund av tre stycken. Samling vid Gula Villan kl. 0730 och embarkering av personer och bagage gick någorlunda smidigt!
Alla var naturligtvis väl förberedda med erforderlig utrustning och ivriga att komma iväg. Och exakt på tid kl. 0800 avgick en dubbeldäckare, hyrd av Axelssons Buss, med egen föreningschaufför. Efter stopp i Enköping och Litslena rondellen för att hämta upp några fler, fortsatte vi mot Ärna fältet. Köbildning in i Uppsala fördröjde oss ca. 20 minuter, men sedan gick det smärtfritt att komma fram och in på området. Avstigning och parkering av bussen blev heller inte något problem.
Vid kl. 1030 var vi så spridda på fältet, och fick efter välkomsttal av både CLSS Robert Nylén och Flygvapenchefen Mats Helgesson, se en formidabel uppvisning av allt från TP84 Hercules, intensivvårdshelikopter, JAS39 Gripen, J32 Lansen, J35 Draken, AJS37 Viggen, helikopter 14 och 16 samt den 70-årsjubilerande J29 ”Tunnan”! Vi fick också skåda Team50 med SK50 SAAB Safir, vilka gjorde en väl sammanhållen formation, som i två rotar efter ett tag. Två fina uppvisningar av en dansk F16 Fighting Falcon och en finsk F18 Hornet, där jag personligen blev djupt imponerad av finländarens flygning!
Stridsscenariot med flygbasjägare, helikoptrar och en rote JAS39 var också imponerande och blev mycket uppskattat bland publiken märktes tydligt.
Tyvärr blev programmet försenat i ca. 45 minuter, vilket innebar att Team 60 uppvisningen och stor formationen med SAAB flygplan i SAHF(Swwedish Airforce Historic Flight) ägde rum vid tidpunkten för vår samling för avfärd mot Västerås. Detta till trots var det en glad och uppsluppen stämning i bussen under färden hem! Så nöjda, glada men trötta tog vi avsked av varandra vid Gula Villan för denna gång. Samtalsämne vid nästa torsdag lär inte vara svårt att hitta!
Leffe
F1:s återkommande resa, som i år gick under temat “ Följ med på en 600-årig tidsresa “
Klockan 0730 den 22/5 påbörjade F1:s kamratförening sin årliga resa, som började med en bensträckare hos Västanfors Hembygdsgård i Fagersta, där vi mottogs av tre vänliga värdinnor, som hade kaffebordet framdukat.
Därefter fortsatte färden till Rommehedslägret utanför Borlänge. De pålästa guiderna Sten Bergman och Carl-Ove Carlsson gav oss en lektion i hur det började hos 1400-talets upproriska allmoge och slutade med lägrets sprudlande militärlivliv.
Färden gick vidare till Falun, närmare bestämt gamla I 13 och dess fantastiska matsalsmäss, vilken vi intog en mycket välsmakande lunch, samtidigt som vår vän Majoren Göran Tunell gav oss en strålande inblick i det gamla infanteriets liv, innan det lades ned år 2000.
Efter lunchen tog vi tillfället i akt för ett besök hos Lugnets Bergbana som ledde oss upp till ”Lilla” Skidmuseet. Mycket intressant, där vi bekantade oss med de kända idrottarna, som genom tiderna hade kämpat för sina framgångar.
Så var det dags för hemfärd vilken gick via St. Skedvi , vilket ett snabbstopp gjordes, för inhandlande av div. varor, som t.ex. Vika bröd etc. Återkomst Västerås Gula Villan kl 1800 efter en härlig och händelserik dag.
Researrangörerna
Anders Hård af Segerstad / Olle bröms
Tisdagen den 16 maj i strålande solsken, var det åter dags att träffas för den återkommande sommarresan, som i år gick till Laxön i Älvkarleby och Svenska Järnvägsmuseet i Gävle.
Laxön är en historiskt mycket intressant plats, där den ligger mitt i dalälvsfåran. Här har det unika laxfisket bedrivits sedan urminnes tider och sedan mitten av 1800-talet och drygt etthundra år framåt har Sveriges Ingenjörstrupper använt området som övningsplats för broslagning mm.
Vi blev förnämt guidade av Malin Björkvik och fick en rejäl lektion i Laxöns historia. I mitten av 1980-talet lämnade försvaret över Laxön till civilt ägo och är numera en rekreationsplats för allmänheten, där man kan njuta av utställningar, restauranger, caféer samt finns möjlighet till övernattning genom Svenska Turistföreningens försorg. Under sommaren går det att beskåda Sveriges Lantbruks Universitets (SLU) upptagning av lax för vidare framtagning av bl.a. yngel och annan forskning. Säsongen för detta börjar i juni.
Resan gick därefter vidare till Svenska järnvägsmuseet i Gävle. En fantastisk samling av föremål som visar den Svenska järnvägens utveckling under 150 år. Vi fick möjligheten att åhöra den pålästa och trevliga guiden Olles redogörelse för hur snabbt tekniken har växt fram genom åren. Det gamla ångloket Prins August från år 1856 tid tills våra dagars supersnabba expresståg. Inte att förglömma alla dessa historier om rallare/rallarkvinnor som byggde järnvägar genom skog och mark med dåtidens primitiva redskap och boende.
Efter en välsmakande lunch och fotografering fortsatte färden till Gysinge Bruk, där vi beskådade den magnifika Herrgården från 1700-talet med dess omgivning. Efter att ha njutit av den sköna och trevliga miljön, med vackra hus och gamla stenbroar över Dalälven, fortsatte resan vidare till Västerås med Gula Villan som slutdestination och med massor av erfarenheter och ny kunskap i bagaget.
Anders Hård af Segerstad/ Olle Bröms